top of page
  • Foto van schrijverEline Ruinemans

Over klantgerichtheid gesproken


Woensdagmiddag, de eerste van het nieuwe jaar. Onze zoon van acht speelt met een vriendje bij ons thuis. Ik hoor ze samen bedenken wat ze zullen gaan doen. "Zullen we iets maken en dan verkopen in de straat?" klinkt het spontaan. "Ok, maar wat dan?"

"Mam, we hebben nog sinaasappels en grapefruits, mogen we die persen en dan sap verkopen aan de buren?" Enigszins geamuseerd sla ik het initiatief gade. Alles wordt uit de kast getrokken, letterlijk. Binnen de kortste tijd staat de kan met vers sap, compleet met bekertjes en geldkistje, in de aanhanger van de skelter. En daar gaan ze, ondernemers in de dop.

Een half uurtje later, komen ze opgetogen terug. "Eerst lukte het niet. We vroegen: "Wilt u sap kopen voor 10 cent?" De buurvrouw zei dat ze net aan de koffie zaten."

"Toen hebben we het anders aangepakt. Bij het volgende huis hebben we de buren een Gezond Nieuw Jaar gewenst en gevraagd of ze zin hadden in een glaasje vol verse vitaminen. Voor maar 10 cent. En dat lukte! Ze vonden het echt lekker! En die daarna ook! "

Tenslotte: "Mam, ik heb alleen nog een bodempje sap over, dat mag jij gratis. We hebben wel 40 cent winst gemaakt!" Over het kostprijsprincipe ben ik maar niet begonnen. Dat is iets voor later.

Geweldig om te ontdekken dat juist kinderen de creativiteit en ondernemersgeest hebben om zich in te leven in 'de klant'. Met gezond resultaat!

Benieuwd hoe je zelf klantgerichter kunt ondernemen in jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact op. Tel: 0614669796 of info@elineconsult.nl.

15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

begeleiding in verandering

bottom of page